آنچه درباره لیزر موهای زائد باید بدانید

رفع موهای زائد بوسیله لیزر، یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی است و دومین جراحی بعد از جراحی جوان سازی و رفع چین وچروک پوست می باشد.

اشعه لیزر با قدرت بالا به پیاز مو آن ها را از بین می برد. پیگمنت های موجود در مو اشعه را جذب می کند و موها را درون پیاز مو از بین میبرد.تنوع لیزرها و منابع نوری آن ها می تواند برای از بین بردن موهای زائد مورد استفاده قرار گیرد.

 سریع بودن درمان

 عدم نیاز ب بستری

 بدون درد بودن 

 صرفه جویی در هزینه

پیشگیری و کاهش رشد دائمی موهای زائد

 سالم و موثر

نتیجه بلافاصله قابل مشاهده است

چه کسانی میتوانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

همه کس اعم از مردان و زنان میتوانند در همه قسمت های بدن خود از لیزر موهای زائد استفاده کنند.

هرچقدر رنگ موها تیره تر باشد لیزر بر آن تاثیر بیشتری خواهد داشت البته خصوصیات و ویژگی های فردی نیز در نظر گرفته خواهد شد

انتخاب ليزر مناسب

چگونه مناسبترین لیزر موهای زائد را انتخاب كنيم؟ جواب اين سؤال بسته به اينكه بخواهيد فقط بخش كوچكى از بدن مثلاً زيربغل خود را ليزر كنيد يا از موهاى زائد كل بدن خلاص شويد، از چند صد هزار تا چند میليون تومان ارزش دارد، چون اگر اشتباهاً به مراكزى كه دستگاه ليزر خوبى ندارند يا از آى پى ال نامناسب استفاده مى كنند، مراجعه كنيد، پولى كه پرداخت مى كنيد را از دست مى دهيد و موهاى زائد هم بعد از چند ماه دوباره برميگردند.

پس مهمترين نكته اينست كه در مورد نوع و كیفيت دستگاه ليزر جايى كه قرار است براى رفع موهاى زائد خود به آن مراجعه كنيد، مطمئن شويد، درحال حاضر يكى از بهترين دستگاه های لیزر موهای زائد، لیزر اشنایدر پلاس است كه با كمترين تعداد جلسات درمانى (بطورميانگين 4-6جلسه) و اثر بخشى بهتر و درد کمتر، نسبت به ليزرهاى دیگر؛ توانایی از بین بردن انواع موهاى زائد و حتى موهاى زيرپوستى را دارد

بهترین لیزر برای موهای زائد

ليزر الكساندرايت با طول موج ٧٥٥ نانومتر؛

تنظیم طول موج و میزان انرژی مورد نیاز برای درمان برخی از انواع پوست خصوصأ پوست های روشن میباشد...طول موج الکساندرایت بیشترین کارایی و کمترین خطر را برای افراد دارد و تا حدود زیادی انتظارات فرد را براورده میکند.

 لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر:

این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای که زیر پوست قراردارند را نیز از بین ببرد.

 ليزر ان دى ياگ Nd-YAG) با طول موج ١٠٦٤ نانومتر؛

اين ليزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تيره و بسيارتيره كاربرد دارد و استفاده از آن برای موارد خاص مى‌باشد.

در بحث طول موج دستگاه های لیزر،لیزر اشنایدر پلاس به دلیل دارا بودن سه طول موج الکساندرایت،دایود و اندیگ دستگاهی پرکاربرد تر از لیزر الکساندرایت کندلا است چرا که به دلیل دارا بودن هر سه طول موج شما هیچ گونه محدودیتی برای تایپ های پوستی مختلف ندارید

در دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا منبع تولید اشعه در داخل خود دستگاه و با کمک مجموعه ای به اسم کاواک انجام می شود که بعد از تولید نور به کمک عدسی ها و آینه ها به هندپیس منتقل می شود اما در دستگاه لیزر اشنایدر پلاس تولید نور در داخل هندپیس و با کمک قطعه ای به اسم لیزر بار یا لیزر سورس انجام می شود. در هر دو دستگاه به دلیل سیستم به روز طول موج با نهایت قدرت بر روی پوست تابانده می شود و می توان گفت که در بحث جوابدهی این دو دستگاه جز بهترین دستگاه های لیزر مو در ایران می باشند که مشتری پس از انجام لیزر با آن ها به رضایت حداکثری می رسد

مبحث مهم دیگر در مقایسه لیزر اشنایدر پلاس و لیزر الکساندرایت کندلا بحث قدرت خنک کاری  و کولینگ دستگاه ها است.

در لیزر اشنایدر پلاس خنک کاری هندپیس شما با استفاده از قطعه الکترونیکی به اسم تی ای سی که در سر هندپیس تعبیه شده است انجام می شود و شرایط آن به این صورت است که  همزمان با شات زنی هندپیس خنک کاری در سر هندپیس نیز انجام می شود و بی حسی در موقع شات زنی انجام می شود در حالی که در لیزر کندلا خنک کاری شما با استفاده از ایرکولینگ انجام می شود که قبل از شات زنی باد در ناحیه مورد لیزر وزیده می شود و بی حسی انجام می شود.در مقایسه این دو روش خنک کاری می توان گفت که باد در لیزر کندلا چون از فاصله بر پوست تابانده میشود و قبل از رسیدن اشعه است بنابراین مقداری از سرما در این روش هدر می رود اما در لیزر اشنایدر پلاس چون در موقع شات زنی همزمان بی حسی انجام می شود بنابراین خنک کاری و بی حسی بیشتری انجام می شود و می توان گفت که لیزر اشنایدر پلاس دستگاه بدون درد تری نسبت به لیزر الکساندرایت کندلا است

فاصله از پوست

در موارد دیگر مقایسه دستگاه لیزر اشنایدر پلاس و لیزر الکساندرایت کندلا می توان به فاصله از پوست در دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا اشاره کرد در حالی که در لیزر اشنایدر پلاس باید هندپیس بر روی پوست کامل بچسبد که البته نگرانی در مورد هیچکدام از دستگاه ها وجود ندارد چرا که با استفاده از سلفون و استریل کردن هر دو دستگاه هیچ مشکلی برای مشتری ایجاد نخواهند کرد.

مورد مهم دیگر در مقایسه این دستگاه ها هندپیس و آپشن های این دستگاه ها است که در لیزر اشنایدر پلاس شما سه سری با سطح مقطع های مختلف دارید که این امر موجب سرعت کار در لیزر اشنایدر پلاس نسبت به لیزر کندلا می باشد.

چه افرادی مناسب لیزر موهای زائد نیستند؟

دارای اختلالات هورمونی

مصرف داروهای خاص

وجود برخی بیماریها

سابقه گوشت اضافه در محل عمل

سابقه تبخال مکرر

سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی

برنزه کردن

وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر

افراد باردار

نکاتی مهم در مورد لیزر موهای زائد بدن و پس از آن:

 باید ناحیه مورد نظر لیزر را قبل از انجام بتراشید

 برای تسکین دردها از ژلی که داده می شود و رسانا می باشد استعمال نمایید.

 باید حتما از عینک محافظی که داده می شود استفاده نمایید

 از شما خواسته خواهد شد تا هر ناراحتی که در مورد لیزر موهای زائد دارید بیان کنید (حتما درد خود را بروز دهید) تا تنظیمات لیزر برای شما آسان تر و با تاثیرتر باشد.

 تا سه روز اول پس از لیزر موهای زائد از رفتن به سونا و استخر دوری کنید

 قبل از اینکه به پیاده روی بروید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 حداقل یک هفته بعد از لیزر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

 

مزایای ازدست دادن موهای زائد برای همیشه را بدانید

•یکی از نکات قبل از لیزر موهای زائد که به شما امید میدهد دانستن مزایای انجام لیزر موهای زائد است.

• زمانی که موهای زائد خود را برای همیشه از دست میدهید به مرور پوست شما روشن میشود.این مزیت به این دلیل است ک کشیدن ژیلت روی پوست باعث از بین رفتن لایه رویین پوست و تیره شدن پوست میشود.

• موهای زیر پوستی که بعد از انجام اپیلاسیون شما را آزار میداد برای همیشه از بین میروند.

• دردی که به صورت دوره ای برای از بین بردن موهای صورتتان تجربه میکردید فراموش میشود.

• پوست شما به مرور شفاف و مخملی میشود.

• این کار شما را به فردی دائمأ مرتب و آراسته تبدیل میکند.

• دیگر نیاز نیست نگران رشد موهای زائد و زمان گذاشتن برای رفتن ب آرایشگاه باشید.

اینها همه مزایای از بین بردن موهای زائد برای همیشه است و ب نظر میرسد که این کار کاملأ ارزش وقت گذاشتن و صرف هزینه را دارد، مخصوصأ زمانی که به شما گفته میشود لیزر موهای زائد عوارضی ندارد.

چند نکته مهم:

.اطلاعات واقعی بدست بیاورید.

از مهمترین نکات قبل از لیزر موها زائد بدن این است که لیزر موهای زائد یک جارو و معجزه نیست.این روش نیز مانند دیگر روشهای زیباسازی پوست نیاز به صرف زمان دارد.شما باید بدانید که تعداد جلسات شما چند جلسه است.آیا موهای زائد شما قابلیت لیزر دارند؟ رنگ پوست شما برای این کار مناسب است؟

 انتظار معقول داشته باشید.

منتظر نباشید تنها در یک جلسه پوست شما مخملی و زیبا شود لیزر موهای زائد پس از ۳ جلسه اولین نشانه های خود را نشان میدهد. شما بعد از جلسه سوم شاهد عدم رشد موهای زائد در قسمت هایی از پوست خواهید بود.با تداوم جلسات لیزر ب مرور تمام موهای زائد از بین میرود. بعد از جلسه هشتم شما با پوستی نرم و بدون مو مواجه میشوید،البته ممکن است در قسمت هایی مانند بیکینی ای زمان طولانی تر شود.

  برای انجام لیزر 1 ساعت زمان درنظر بگیرید.

اگر قصد دارید برای انجام لیزر مرخصی بگیرید باید گف این کار به حداکثر یک ساعت زمان نیاز دارد، البته این کار بستگی به تعداد مناطقی که قرار است لیزر شود بین ۲۰ دقیقه  تا ۱ ساعت زمان نیاز دارد.

 لیزر روی تمام نواحی نتیجه مشخصی ندارد

پاسخگویی ب لیزر در قسمت های مختلف بدن متفاوت است.

گفته میشود قسمت بیکینی بیشترین تعداد جلسات را ب خود اختصاص میدهد.در حالی که موهای زائد پوست صورت زودتر از بقیه قسمت ها پاسخگویی دارد. پس زود ناامید نشوید و تعداد جلسات لیزر خود را تکمیل کنید. شاید زمان زیادی برای از بین بردن موهای زائد بگذارید اما در عوض بعد از این مدت برای همیشه موهای زائد خود را از دست میدهید.

مزایای لیزر موهای زائد

مهم‌ترین مزایای روش لیزر موهای زائد، از بین رفتن و کاهش موهای زائد است، اما این روش مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم:

عارضه این روش بسیار کم است و در صورت داشتن هر یک از عوارض شایع مانند قرمزی و تورم، این عوارض پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

این روش موثرترین و بهترین روش جهت حذف موهای زائد است.

لیزر نیازی به عمل جراحی ندارد و پس از لیزر شخص می‌تواند کارهای روزانه‌اش را انجام دهد.

در صورت رشد مجدد موها، این موها بسیار کمتر و کمرنگ‌تر هستند.

برای همه قسمت‌های بدن می‌توان از آن استفاده کرد.

این روش موجب روشن شدن و صاف شدن پوست می‌شود که همه این موارد سبب زیباتر شدن پوست می‌گردد

مدت زمان نتیجه دهی روش لیزر موهای زائد

باید بدانید که روش لیزر موهای زائد روندی زمانبر دارد و باید برای آن وقت بگذارید زیرا از بین بردن فولیکول‌های مو، خود مستلزم گذشت زمان است. شما نباید انتظار داشته باشید که پس از یک جلسه، لیزر موهای زائد نتیجه بدهد. نوع پوست، رنگ پوست، نوع دستگاه لیزر و قسمتی که در حال درمان است، همگی از عواملی هستند که در مدت زمان نتیجه‌دهی لیزر موهای زائد، تاثیر می‌گذارند. از جلسه سوم به بعد می‌توانید کاهش موها را احساس کنید. لیزر موهای زائد معمولا بین ۶ تا ۸ جلسه انجام می‌شود.

فاصله جلسات بهتر است هر یکماه یا دوماه یکبار باشد. پس از پایان دوره، باید لیزر به مدت یکسال، هر ۶ ماه یکبار و پس از آن سالی یکبار، شارژ شود. در صورتی که بین جلسات لیزر وقفه انداخته شود، باید از ابتدا جلسات را شروع کرد و این باعث از بین رفتن هزینه و زمانی که برای اینکار صرف کرده‌اید، می شود. پس سعی کنید جلسات خود را کامل کنید. روش لیزر موهای زائد بهترین نتیجه را در افرادی که دارای پوست‌های روشن و موهای ضخیم و مشکی هستند، دارد

موهای زائد عموما در این سه مرحله هستند:

 آناژن (مرحله رشد) 

طی آن مو دارای حداکثر ضخامت و رنگ است، در این مرحله اشعه لیزر بیشترین اثر تخریبی را بر روی فولیکول مو دارد.

 کاتاژن (مرحله توقف رشد) 

ضخامت فولیکول رشد یافته کاهش می یابد و از پیاز مو که وظیفه تغذیه رسانی دارد جدا می شود.

 تلوژن (مرحله استراحت) 

در این مرحله تمام فعالیت­های رشد متوقف می شود، در نواحی مختلف بدن این دوره تفاوت دارد، مرحله تلوژن در موی سر به مدت 100 روز و در نواحی  دیگر بدن تا 6 ماه طول می کشد.

علت جلسات متعدد لیزر

موهایی که رشد می کنند همگی به طور همزمان در یک فاز قرار ندارند. در یک جلسه لیزر ممکن است برخی از ریشه های مو در فاز آناژن باشند و برخی در فاز کاتاژن و تلوژن. به همین علت تنها با یک یا دو جلسه نمی توان از لیزر موهای زائد نتیجه کامل و قطعی گرفت و باید تا زمان مشخصی که تمامی ریشه ها تحت تاثیر اشعه قرار بگیرند جلسات لیزر به طور مرتب و با فاصله معین تکمیل شوند.

 

تعداد جلسات لیزر

معمولا تعداد جلسات لیزر بین 6 تا 8 جلسه می باشد. در بعضی موارد و نواحی خاص ممکن است تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد. برای مثال ناحیه بیکینی به دلیل رطوبت مداومی که دارد دیرتر از بقیه نواحی بدن نسبت به لیزر نتیجه نهایی را نشان میدهد. برای اینکه فولیکول موها در هر جلسه کاملا تحت اشعه لیزر قرار بگیرند به هیچ عنوان نباید ریشه مو از پوست خارج شده باشد به همین علت در حین دوران درمان برای اصلاح ناحیه ای که لیزر شده است، فقط از ژیلت استفاده کنید.

 

باورهای غلط درباره لیزر:

•پرتوهای لیزر سرطا‌ن زا است

پرتوهای نوری لیزر سبب از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود و این پرتوها، پرتوهای خاصی هستند که خاصیت یونیزان ندارند در نتیجه پرتوهای لیزر سرطان‌زا نبوده و این مورد یک باور غلط در بین عموم است.

•لیزر باعث نازایی می‌شود

نفوذ اشعه‌های لیزر در حد چند میلی متر بوده و این اشعه‌ها باعث نازایی نمی‌شوند.

•لیزر به چشم‌ها آسیب می‌رساند

جهت انجام لیزر صورت به شما عینک‌های مخصوص محافظتی داده می‌شود و در زیر این عینک‌ها نیز پارچه‌ای برای اطمینان بیش‌تر قرار داده می‌شود در نتیجه اشعه‌های لیزر به چشم برخورد نمی‌کنند و آسیبی به چشم نمی‌رسانند اما باید توجه داشته باشید اگر بعد از لیزر دچار سوزش، آبریزش و قرمزی چشم شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

•لیزر باعث به‌وجود آمدن رگ‌های واریسی می‌شود

این جمله کاملا غلط بوده و باید بدانید لیزر تنها تا چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلا به وریدهای پوستی نمی‌رسد که بخواهد تاثیری روی آن بگذارد.

سه مورد از مزایای لیزر موهای آقایان

کاهش تراکم موهای زائد

برخی از مراجعه کنندگان آقا تنها قصد دارند تراکم موهای زائد خود را کم کنند و نمی‌خواهد به صورت ۱۰۰ درصدی این موهای زائد را حذف نمایند. در این رابطه باید گفت لیزر موهای زائد هم برای کاهش تراکم و هم برای حذف کامل قابل انجام است.

لیزر موهای زائد برای ورزشکاران

فوتبالیست‌ها، شناگران، دوچرخه‌سواران و سایر ورزشکارانی که باید موهای بدن خود را مدام اصلاح کنند بهتر است از لیزر استفاده کنند و برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوند.

درمان موهای زیر پوستی

بعد از اصلاح ریش موهای زیر پوستی به شکل جوش‌هایی کوچک مشاهده می‌شود این عارضه که سودوفولیکولیت نام دارد به طور کامل تنها با یک جلسه لیزر از بین می‌رود

لیزر موهای زائد بیکینی و ناحیه تناسلی واژن

یکی از نقاطی که حذف موهای زائدش بسیار دشوار است نواحی بیکینی بوده و اگر شما بخواهید این ناحیه را با تیغ اصلاح کنید باید هفته‌ای یکبار این کار را انجام دهید. علاوه‌بر این مورد باید توجه داشته باشید هنگام اصلاح این ناحیه، زخمی ایجاد نکنید و تازه با خارش بعد از اصلاح این ناحیه نیز کنار بیایید!

ما در این مورد به شما پیشنهاد می‌کنیم موهای زائد این ناحیه را لیزر کنید و یک بار برای همیشه از شر این موهای زائد خلاص شوید.

لیزر موهای زائد صورت

یکی از مناطق بسیار حساس بدن، صورت می‌باشد. جالب است بدانید یکی از نقاطی که امکان حذف موهای زائد آن توسط دستگاه لیزر وجود ندارد موهای زیر ابرو بوده چرا که احتمال آسیب رسیدن به چشم در این ناحیه وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید موهای بین دو ابرو را می‌توان با استفاده از لیزر از بین برد.

جالب است بدانید بند انداختن و وکس سبب افزایش تراکم و ضخامت موی زائد شما می‌شود و استفاده از تیغ برای حذف موهای زائد بانوان اصلا توصیه نمی‌شود و در این باره بهتر است از لیزر استفاده کنید. استفاده از تیغ علاوه بر اینکه باعث ایجاد زخم می‌شود روشی موقتی برای حذف موهای زائد است همچنین روش‌هایی مانند بند انداختن، وکس و برداشتن موها با موچین سبب افزایش موهای زائد شده و روش‌هایی بی تاثیر می‌باشند.

کارهایی که پس از روش لیزر موهای زائد باید انجام دهیم

پس از انجام لیزر، اگر مواردی را رعایت کنید، دچار سوختگی یا تورم در قسمت تحت درمان نخواهید شد:

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر به قسمت مورد نظر عطر، دئودورانت و مواد آرایشی نزنید.

نباید تا یک هفته پس از لیزر، دوش آب داغ بگیرید.

.پس از لیزر، بهتر است به منظور جلوگیری از سوزش و تورم در محل درمان، از پماد زینک اکساید استفاده کنید

.به مدت یک روز از پوشیدن لباس‌های تنگ و انجام ورزش‌های سنگین خودداری نمایید

.تا سه روز پس از لیزر از رفتن به استخر یا سونا خودداری نمایید

.تا سه روز بعد از لیزر از اسکراب پرهیز کنید

.بعد از انجام لیزر از شیو کردن پرهیز کنید

.به هیچ وجه در برابر آفتاب قرار نگیرید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

.همچنین تا پایان جلسات لیزر از سولاریوم پرهیز کنید.

نکاتی که قبل از لیزر موهای زائد باید رعایت کرد

اگر متقاضی لیزر موهای زائد هستید، باید نکاتی را باید قبل از روش لیزر موهای زائد رعایت کنید:

.از یک ماه قبل نباید موها را اپیلاسیون کنید یا آن‌ها را بکنید

.یک روز قبل از لیزر، موهای قسمت مورد نظر را با ژیلت اصلاح کنید

برای کمتر شدن درد در حین لیزر می‌توانید از پماد یا ژل‌های بی‌حسی موضعی استفاده نمایید. البته در مورد استفاده از داروهای موضعی بی‌حسی باید دقت نمود چرا که احتمال عبور این داروها از پوست وجود داشته و اگر این داروها وارد خون بشوند موجب مشکلاتی از جمله کاهش تنفس، اختلال در ضربان قلب و غیره می‌شود.